Akcijsko istraživanje
U sklopu projekta e-Sveučilišta CARNET provodi akcijsko istraživanje. Akcijsko je istraživanje oblik kolektivnog refleksivnog proučavanja koje provode sudionici u društvenim situacijama da poboljšali vlastite obrazovne (ili druge) prakse, kao i vlastito razumijevanje tih praksi i situacija u kojima se istraživanje provodi. Riječ je o suradničkom i kritičkom istraživanju koje odlikuje sustavan rad i stalna refleksija nad onim što se zbiva u procesu učenja i poučavanja. Sustavan rad znači da se ne radi o „jednokratnom“ istraživanju u kojemu se kroz upitnik, anketu ili jedan susret sa sudionicima istraživanja kroz intervjue ili fokus grupe prikupljaju podaci, nego je riječ o kontinuiranom bilježenju tijekom dužeg vremena koje uključuje aktivni rad na prikupljanju podataka i njihovo stalno, duboko promišljanje te usmjeravanje i mijenjanje postojećih obrazaca rada. U procesu provedbe istraživači se stalno vraćaju svojim ciljevima i postavljaju pitanje što znače podaci koji se prikupljaju i u kakvoj su vezi s postavljenim cijevima (Kemmis i McTaggart 1988, Bognar 2006). U projektu e-Sveučilišta akcijsko se istraživanje provodi s 21 visokoškolskom ustanovom u svrhu razvoja kompetencija za korištenje multimedijske opreme i unapređenja obrazovnih praksi na visokoškolskim institucijama.
Pilot istraživanje
Pilot istraživanje kvalitativno je istraživanje čija je glavna svrha uspostava zajednice učenja, dijeljenje dobrih praksi i analiza potreba zaposlenika/ica visokoškolskih ustanova vezano uz primjenu digitalne tehnologije. Očekivani je okvirni period provedbe pilot istraživanja od siječnja 2023. godine do prosinca 2024. godine.
Ciljevi pilot istraživanja su:
- identificirati dosadašnju primjenu digitalnih tehnologija u nastavi visokoškolskih ustanova (VU)
- istražiti specifične potrebe različitih skupina korisnika na VU vezano za svrhovitu primjenu digitalnih tehnologija za unaprjeđenje procesa učenja i poučavanja
- uspostaviti zajednicu učenja s ciljem povezivanja, razmjene znanja i svrhovite primjene digitalnih tehnologija u učenju i poučavanju na VU
- izraditi preporuke za svrhovitu praktičnu primjenu digitalnih tehnologija u visokom obrazovanju te preporuke za opremanje VU nastavnom opremom.
Osim toga, pilot istraživanje će dodatno doprinijeti:
- izradi kurikuluma te posredno i obrazovnih sadržaja modularnog programa obrazovanja za razvoj digitalnih kompetencija nastavnog i upravljačkog osoblja na visokoškolskim ustanovama
- sljedećoj fazi opremanja VU u sklopu projekta e-Sveučilišta.
Ustanove uključene u pilot istraživanje
U pilot istraživanje u okviru projekta e-Sveučilišta putem provedenog javnog poziva uključena su sljedeća sveučilišta i njihove sastavnice:
Sveučilište u Dubrovniku
Sveučilište J. J. Strossmayera Osijek
- Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija
- Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
- Filozofski fakultet Osijek
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli
Sveučilište u Rijeci
- Fakultet za matematiku
- Medicinski fakultet
- Pravni fakultet
Sveučilište Sjever
Sveučilište Slavonski Brod
Sveučilište u Splitu
- Ekonomski fakultet
- Filozofski fakultet u Splitu
- Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje
Sveučilište u Zadru
Sveučilište u Zagrebu
- Ekonomski fakultet
- Fakultet elektrotehnike i računarstva
- Fakultet organizacije i informatike
- Građevinski fakultet
- Medicinski fakultet
- Prehrambeno-tehnološki fakultet
- Veterinarski fakultet
Podrška provedbi pilot istraživanja
Za sve sudionike pilot istraživanja u okviru projekta e-Sveučilišta osmišljen je program edukacija u svrhu pružanja podrške implementaciji akcijskog plana primjene digitalnih tehnologija i razvoja digitalnih kompetencija koji je svaka od uključenih ustanova definirala za sebe, imajući u vidu vrstu opreme kojom su opremljeni tijekom projekta.
Ciklus 1
Osnove izrade multimedijskog audio-vizualnog sadržaja
Polaznici se kroz radionicu upoznaju s osnovama procesa videoprodukcije te usvajaju znanja kojima s lakoćom mogu kreirati dinamičan nastavni sadržaj u obliku audio-vizualnog djela, koji je primjenjiv u procesu učenja i poučavanja. Radionica obuhvaća teorijski i praktični rad. Na samom početku polaznici se upoznaju s teorijskim dijelom – povijesti filma, karakteristikama audio-vizualnih djela, smjernicama za učinkovitu prezentaciju sadržaja videolekcija i njihovim dizajnom u skladu s načelima multimedijskog učenja, ulogom poučavatelja te u konačnici kako pretočiti teoriju u učinkoviti obrazovni videozapis. Polaznici se također upoznaju s tehničkim procesom razvijanja, snimanja i uređivanja video sadržaja. Radionica se održava u tri dijela od 90 min kroz koje će polaznici proći sve faze izrade videolekcija, od sadržaja koji iznosi poučavatelj do korištenja i implementacije multimedijskih elemenata – od ideje do gotovog video uratka. Praktični rad uključuje osmišljavanje ideje, izradu scenarija i storyboarda, produkciju te montažu odnosno postprodukcijsku obradu videozapisa. Polaznici će upoznaju s osnovama cijelog procesa koji prethodi produkciji audio-vizualnog djela te s osnovama same produkcije (rad s kamerom, rasvjetom, tonskom opremom) pa sve do završne montaže slike i zvuka. U praktičnom djelu radionice, polaznici imaju na raspolaganju suvremenu opremu. Predviđen je rad u parovima, uz stručni tim koji ima ulogu voditelja i moderatora koji polaznicima daje upute, savjete i tehničke demonstracije u svim fazama praktičnog dijela radionice. U teorijskom i praktičnom dijelu koriste se materijali koje su polaznici izradili, što omogućuje usvajanje znanja na prednostima i nedostacima vlastitih uradaka te dijeljenju iskustava. Radionica završava „filmskom projekcijom uz kokice“. Svaka grupa predstavlja svoj konačni video uradak, te dijeli iskustva i izazove s kojima su se suočili pri produciranju videolekcija.
Radionica je održana u okviru THE CUC konferencije u Vodicama od 8. do 10. studenog 2023.
Regionalne radionica za sudionike pilot istraživanja na projektu e-Sveučilišta
Cilj radionice je priprema sudionika za proces primjene multimedijske opreme kojom će njihove ustanove biti opremljene u svrhu unapređenja i osuvremenjivanja nastavnog procesa. Radionica obuhvaća dvije aktivnosti, prilagodbu akcijskih planova za primjenu multimedijske opreme u kolegijima koje predaju nastavnici uključeni u istraživanje te preobrazbu učioničke nastave za kombinirano i online okruženje.
Za sudionike pilot istraživanja na projektu e-Sveučilišta održane su četiri radionice uživo u Osijeku, Rijeci, Splitu i Zagrebu.
Ciklus 2
Webinar: Osnove izrade multimedijskog AV sadržaja – predprodukcija
Kroz webinar polaznici su se upoznali s osnovama pretprodukcijskog procesa za potrebe izrade audio-vizualnog sadržaja s integriranim multimedijskim elementima te su usvojili znanja koja će im pomoći pri kreiranju digitalnih obrazovnih materijala, u obliku videolekcije. Kroz webinar, polaznici su se upoznali s osnovama za izradu predprodukcijskih dokumenata – scenarija i knjige snimanja, te su se upoznali sa smjernicama za učinkovitu prezentaciju sadržaja videolekcija i njihovim dizajnom u skladu s načelima multimedijskog učenja (Mayerovi principi), kao i ulogom poučavatelja u videolekciji.
Webinar: Osnove izrade multimedijskog AV sadržaja – predprodukcija
Kroz ovaj webinar polaznici su upoznali predprodukcijski proces za potrebe izrade audio-vizualnog sadržaja s integriranim multimedijskim elementima te su usvojili znanja koja će im pomoći pri kreiranju digitalnih obrazovnih materijala, u obliku videolekcije iz perspektive producenta i stručnjaka za multimediju.
Webinar: Interaktivnost studenata/ica u online okruženju i praćenje rada studenata
Kroz webinar polaznici su se upoznali ćete se sa strategijama, metodama i alatima za poticanje interaktivnosti studenata i praćenje njihovog rada u online okruženju
Webinar: AI alati za izradu DOS-ova
Tijekom webinara sudionici će se upoznati s nizom alata kojima je moguće izraditi digitalne obrazovne sadržaje DOS-ove.
Radionica: Govorništvo i prezentacijske vještine u procesu snimanja
Radionica namijenjena je svima koji žele unaprijediti svoje govorničke i prezentacijske vještine, posebno u kontekstu medijskih nastupa i snimanja. Polaznici su kroz praktične vježbe i teorijska predavanja naučili ključne elemente uvjerljivog nastupa pred kamerom
Radionica je izvedena u Zagrebu i u Splitu.
Radionica: Osnove izrade multimedijskog AV sadržaja – produkcija i postprodukcija
Na radionici će biti prikazani temelji video produkcije koji su ostvarivi s različitim vrstama uređaja, demonstracija opreme i osnove snimanja – kamera, ekspozicija, stanja kamere, kadriranje, kompozicija, zvuka – praktični rad (snimanje); postprodukcijska obrada snimljenih materijala i osnove rada u alatu za montažu – praktični rad (montaža).
Radionica: Teaching, not telling: teaching with questions and process level feedback
Ova radionica sudionicima pruža priliku istražiti i prakticirati dvije strategije poučavanja utemeljene na dokazima, korištenjem pitanja i davanjem povratnih informacija za podršku učenju učenika.
Radionica: Podcast
Kroz ovu radionicu polaznici će se upoznati s alatima za izradu podcsta kao i opremom za izvođenje podcasta.
Radionica: Alat za izdradu DOS-ova
Tijekom ove radionice sudionici će se upoznati s radom i mogućnostima alata za izradu DOS-ove.
Izlaganje: Autorsko pravo i licenciranje
Kroz ovo izlaganja sudionici će se upoznati s načinom reguliranja intelektualnih prava vezanih uz digitalne obrazovne sadržaje, novi Zakon o znanosti i visokom obrazovanju, vrstama licenci i njihovim korištenjem.
Rasprava: Kako sam implementirao video materijale u nastavu – refleksija na moj rad na e-kolegiju u okviru projekta e-Sveučilišta
Ova rasprava u formi Birds of Feather – BoF u okviru MoodleMoota 2024., namijenjena je svim sudionicima pilot istraživanja u okviru projekta e-Sveučilišta kako bi podijelili svoja promišljanja i iskustva o radu na svom e-kolegiju.